ČVUT unikátní virtuální simulátor radioterapie, pomůže při léčbě rakoviny

Vědci na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské (FJFI) ČVUT instalovali první virtuální simulátor radioterapie v ČR.

Systém VERT má vytvořit virtuální prostředí radioterapeutické ozařovny. Pomocí 3D efektů a vizualizací bude moci ilustrovat studentům teoretické pojmy, rovněž díky své interaktivitě podpořit u klinického personálu získávání dovedností. Lze tím i ukázat pacientům průběh léčby.

Foto: Praxe ve virtuálním 3D prostředí na simulátoru VERT. 

Radioterapie je dle informací ČVUT jedna z nejrozšířenějších a nejúčinnějších metod léčby nádorových onemocnění. Úspěšnost léčby je závislá nejen na přístrojovém vybavení v nemocnicích, ale i na znalostech odborného personálu příslušných onkologických oddělení.

Nejde jen o „promítání filmu“

„Simulátor VERT lze vnímat jako převrat ve vývoji radioterapeutických možností i výuky a přípravy odborníků pro práci v klinickém provozu. Nejedná se pouze o prosté ‚promítání filmu‘, ale o možnosti interakce systému s jejím uživatelem, kterého do děje ve virtuální realitě vtáhnou 3D brýle,“ sdělila mluvčí ČVUT Andrea Vondráková.

Přístroj od britského konsorcia VERTUAL přišel školu na 6,1 miliónu korun.

„Systém obsahuje podrobné informace o několika typech nejmodernějších ozařovačů používaných na klinikách a umožňuje zobrazit plány léčby i simulaci skutečného postupu ozařování,“ vysvětlil manažer projektu Tomáš Oberstein ze společnosti Stargen EU.

Foto: Praxe ve virtuálním 3D prostředí na simulátoru VERT.

Zařízení poslouží rovněž pro prezentaci dopadů na úspěšnost léčby pacienta při nedůslednosti, nesprávném nastavení parametrů přístroje, chybném načtení a interpretaci dat do plánovacího softwaru či nepřesném nastavení polohy pacienta na ozařovacím stole.

„A to vše bez negativního dopadu na pacienta,“ zdůraznili zástupci FJFI ČVUT.

Užitečné i pro studenty jiných škol

Instalovaný simulátor se má zařadit do výuky radiologických fyziků a radiologických techniků, která má na fakultě dlouholetou tradici.

„Radiologický fyzik a technik je odborníkem v oblasti zabývající se interakcemi ionizujícího záření s látkou, jeho detekcí a technologiemi, které ionizující záření ve zdravotnictví využívají,“ připomněla Tereza Hanušová, klinický radiologický fyzik v Thomayerově nemocnici v Praze a doktorand na FJFI.

Doplnila, že absolvent navíc disponuje základy anatomie, fyziologie a dalšími zdravotnickými znalostmi potřebnými ke komunikaci s lékaři a péči o pacienty. V praxi se však zejména věnuje přístrojům, pacientům obvykle jen nepřímo.

Foto: Ukázka virtuálního prostředí.

Na začátku března proběhne školení pedagogů fakulty jedním z hlavních vývojářů systému. Během několika dní tak budou moci se speciálním systémem pod vedením vyučujících pracovat i studenti.

„Instalace simulátoru bude přínosem i pro studenty a odborníky z jiných fakult, univerzit či dalších odborných pracovišť v ČR i zahraničí,“ dodal Tomáš Urban, pedagog FJFI, která je jedinou tuzemskou fakultou, která má akreditovanou výuku oborů radiologický fyzik a radiologický technik, jejichž absolventi se stávají zdravotnickým nelékařským pracovníkem.