Škoda poprvé ukázala nový model Kamiq

Automobilka Škoda Auto vyrábí už třetí model SUV, tentokrát nese jméno Kamiq.

Vyrábět a také prodávat se ale bude jen v Číně, kde ho poslední dubnový týden mohli poprvé na tamní české ambasádě v Pekingu vidět kromě diplomatů a zástupců automobilky i někteří novináři.

Kamiq je dalším členem skupinky robustních sportovních užitkových vozů (SUV), kam už patří největší kodiaq, menší karoq a nyní nejmenší kamiq. Pro Čínu se vyvíjí dokonce i čtvrtý obdobný model. Automobilka využívá obrovské poptávky po vozech z tohoto segmentu.

„Jen za uplynulé tři roky se poptávka po vozech tohoto segmentu v Číně zdvojnásobila,“ řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier. Škoda na čínském trhu působí jedenáctým rokem. Vloni tu prodala 325 tisíc aut, což je zhruba čtvrtina celkových prodejů škodovek po celém světě. „Do roku 2020 chceme dodávky zákazníkům zdvojnásobit na 600 tisíc vozů ročně. Ještě v letošním roce představíme další velké SUV a budeme tak v Číně nabízet celkem čtyři modely tohoto segmentu,“ doplnil Maier.

Nejmenší SUV od Škody

Auta jsou uzpůsobena požadavkům čínských zákazníků, kteří si potrpí například na mnohé chromované prvky. Zájemci viděli nový kamiq v premiéře spolu s dalšími novinkami automobilového světa na autosalonu v Pekingu, který se konal od 25. dubna do 5. května.

Na délku měří nový vůz 4390 mm, široký je 1781 mm a výšku má 1593 mm. Rozvor činí 2610 mm. Ve srovnání se zbylými dvěma SUV je nejmarkantnější rozdíl mezi kodiaqem a kamiqem v délce – a to 31 centimetrů. Kamiq je délkou srovnatelný s karoqem, je však o několik centimetrů nižší a užší. Chystaný čtvrtý model SUV by měl velikostí odpovídat největšímu kodiaqu.

Nově představený vůz s šestistupňovou automatickou převodovkou je poháněný i nově vyvinutým benzínovým motorem o objemu 1,5 litru, který nabízí výkon 81 kW a nejvyšší točivý moment 150 Nm.

Umí mluvit čínsky

Cílovou skupinou mají být hlavně mladí lidé, i proto je auto vybaveno mnoha technologiemi, například hlasovým ovládáním. „Software rozumí regionálním čínským dialektům a je dokonce schopen se automaticky naučit individuální a lokální výslovnost,“ uvedl mluvčí automobilky Štěpán Řehák. Takřka samozřejmostí už je připojení přes chytrý telefon. Palubní systém také například dokáže řidiči na základě jeho konkrétní registrační značky říct, do jakých částí města má jeho vůz aktuálně přístup, sdělí dopravní informace v reálném čase nebo informace o počasí.

Od vstupu Škody na čínský trh v roce 2007 tady automobilka prodala přes 2,35 miliónu svých aut. Více než polovina, zhruba 1,2 miliónu vozů, připadá na celosvětový bestseller značky – Škodu Octavia. Na druhém místě je rapid, následují ho superb, fabia a yeti. Kodiaq se v Číně prodává od dubna 2017, letos v březnu tady začal prodej modelu Karoq. Nové městské SUV Kamiq se na čínském trhu začne prodávat několik měsíců po své výstavní premiéře.

Historie značky Škoda v Číně sahá až do 30. let dvacátého století. Už v roce 1936 provozovala česká značka v Číně pět obchodních zastoupení. V roce 2007 se sem česká automobilka vrátila tentokrát jako součást koncernu Volkswagen a zahájila tu výrobu prvního modelu Octavia.